Soalan dan Latihan SPM

Asssalamualaikum dan salam sejahtera.

     Syukur ke hadrat Allah SWT kerana telah berjaya mengumpul beberapa koleksi soalan Sejarah 1249 . Tujuan utama saya mengumpul koleksi soalan yang terdiri daripada pelbagai sumber ini adalah memberi peluang kepada pelajar-pelajar saya untuk membuat latihan secara kendiri.
Selain itu ianya juga menyelamatkan soalan-soalan ini daripada hilang atau terbiar tanpa digunakan oleh para pelajar. Selain daripada soalan-saolan percubaan atau soalan akhir tahun, saya juga bercadang untuk memasukkan koleksi soalan latihan mengikut bab yang terkandung dalam buku teks sekolah.

     Saya juga telah mengasingkan soalan-soalan ini kepada dua bahagian. Di laman blog ini, saya khaskan kepada soalan-soalan kertas 2 sahaja manakala soalan-soalan kertas 1 telah diletakkan di blog http://sejarah1spm.blogspot.com.
…..Saya juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan guru terutamanya Puan Rugayah yang telah mengumpul dan menyumbangkan soalan-soalan tersebut.

Antara soalan-soalan terkumpul ialah soalan yang pernah dikeluarkan oleh:

  1. Persidangan Pengetua-Pengetua Sekolah Menengah (PKPSM) peringkat Negeri Kelantan
  2. Maktab Rendah Sains Mara (MRSM)
  3. Bahagian Sekolah Berasrama Penuh (SBP)
  4. Portal Utusan Malaysia.
  5. Koleksi soalan latihan mengikut bab (Topikal)
  6. Permainan Sejarah

 

53 Responses

  1. best la

  2. asslamualaikum cikgu…..
    bila lagi cikgu nak tambah unutk soalan-soalan 2007.

  3. saya minta bantuan saya mohon bantuan tuan untuk bank soalan sejarah PMR dan SPM 2008. Saya juga guru sejararah dan perlukan bantuan rakan guru yang pakar membantu saya

  4. Terima kasih kerana mengunjungi blog saya ini. Untuk makluman cikgu, cikgu boleh membuat link laman saya (sejarah SPM) ke dalam mana-mana laman web/blog cikgu. Untuk soalan sejarah PMR , saya tidak dapat berjanji…. tapi kalau ada soalan saya boleh jadikan dia sebagai in teraktif.

  5. salam..if nak soalan percubaan mara spm, tak kisah la subjek apa..juz type soalan percubaan mara, kat serach..nanti kuar r…soalan mrsm mmg bgs..coz i am one of student keluaran mara…hehe..so i know…all the best…go n search 4 it..=)

  6. assalamualaikum..thx sbb keluarkn page macm nie..sangat membantu.n kalau blh tmbhkn dgn subjek2 lain boleh??

  7. salam….saya mahu soalan2 ramalan spm 2008 dan spm 2008 untuk subjek teras…blh hntr sekali nota2 sejarah utk tgktn 4&5 kat email saya??
    t.kasih….

  8. tq farah. tunggu soalan latihan gerak gempur 2208 sedikit masa lagi. Untuk soalan-soalan teras lain, saya mohon maaf kerana saya tidak berkesempatan unutk mengumpulnya. saya hanya manegajar subjek sejarah ini sahaja. Unutk nota, sila download di link nota tg4 dan 5. tq.

  9. terima kasih cikgu,latihan ini banyak memberi manfaat kepada saya dengan menggulangkaji mata pelajaran sejarah bukan sahaja di sekolah malah juga di internet.Saya juga ingginkan lebih lagi latihan-latihan seperti soalan ramalan tahun-tahun lepas dan banyak latihan lain lagi untuk untuk persediaan spm yang bakal saya duduki tahun ini……..saya harap semua berdoa untuk kecemerlangan saya dalam mata pelajaran sejarah…….tarima kasih.

  10. insyaallah… beritahu kawan jika anda sukakannya dan beritahu saya jika anda bermasalah dan ada seseuatu yang tidak betul faktanya…

  11. assalamualaikum…

    Terima kasih Cikgu Din, tapi kalau boleh, cikgu sertakan sekali skema jawapan untuk soalan-soalan tersebut bagi memudahkan saya menyemak jawapan latihan tersebut..terima kasih

  12. terima kasih laila krn singgah di blog saya. skema mana tu… untuk contoh jawapan (bukan skema) kalau nak.. saya akan hantar melalui emel.. sila emel soalan mana.a kalau ada saya akan hantar. terima kasih.

  13. assalamualaikum Cikdin. saya calon spm 2008. sejarah merupakan satu subjek yang agak sukar bagi saya. jika tidak keberatan, saya ingin bertanya kepada cikdin tentang tips yang saya dapat di scribd yang mengatakn pelajar boleh mendapat markah tinggi dengan hanya menguasai 100% tema 3 (bab 9 & 10 tin.4), tema 4 (bab 1 & 2 tin.5) serta tema 6 (bab 9 tin.5). apa pendapat cikdin tentang tips tersebut.

    saya juga ingin meminta subtopik ramalan cikdin yang perlu ditekankan oleh pelajar menjelang spm yang tidak lama lagi.

    juga, kalau boleh tolong emelkan kepada saya skema jawapan gerak gempur kelantan kertas 2 set1-5.

    terima kasih atas segala perhatian cikdin.

  14. satu lagi cikdin, saya pernah melawat laman web berbentuk forum calon spm 2008….ramai dalam kalangan mereka mengatakan adanya kemungkinan besar kemasukan imigran cina dan india ke negara kita akan keluar spm tahun ini. minta ulasan cikdin. mohon bantuan cikdin untuk mengkhususkan pemelajarn sejarah saya di saat2 akhir sebegini. (maksud saya subtopik ramalan cikdin)….

  15. boleh beri tip/tajuk yg akan keluar??

  16. mengapa komen saya di delete dan tidak diendahkan? ada apa-apa yang salah dengan pertanyaan saya. mohon bantuan.

  17. oh maaf……saya tidak nampak komen saya sebelum ini. bila cikdin ada masa nak balas?

  18. shayril: sori kerana lambat baca komen anda. bagi saya tajuk2 tu memang penting dan selalu keluar dalam spm tapi jangan lupa juga tajuk lain kerana kita pelu jawab soalan objektif. Unutk latih tubi sila tengok soalan gerak gempur kelantan.

    bby: sila lihat soalan-soalan gerak gempur dan soalan percubaan

    terima kasih kerana mengunjugi blog saya dan saya amat memerlukan perkongsian anda semua bagi mendapatkan soalan percubaan negeri-negeri lain.

  19. ada skema/jawapan tidak yang cikdin sediakan untuk soalan GG Kelantan? saya ingin bertanya jugak, kalau markah yang diperuntukkan dalam bahagian esei adalah 8 markah, perlu bagi berapa isi, 4 isi atau 8 isi. terima kasih.

  20. syharil: untuk 8 markah pelu ada 8 isi, kalau ada lebih bagus jugak, takut isi yang ada tu tak betul

  21. adakah kemungkinan GG kelantan k2 akan keluar di spm??????

  22. ada 5 set…

  23. ali: entahlah li… soalan itu dibina oleh guru cemerlang dan JU JPN.. buatlah latihan tu… insyaallah ada lah tu

  24. ada skema bagi GG Kelantan? blh cikgu hantar melalui emel? TQ

  25. Ada jawapan utk kertas sej percubaan SPM sekolah MARA n SBP??Jika ada..blh cijgu hantat melalui emel??
    Terima kasih!

  26. Cikdin, ada tak skema bg GG kelantan. bole tolong hantar mlalui emel x?

  27. T: jawapan mara tak ada. bagi sbp insyaalah saya akan emel kan.

    syahril: insayaalah saya akan emelkan
    terima kasih semua kerana mengunjungi blog saya

  28. terima kasih kerana telah menyediakan jawapan gg kelantan dari set1-5…saya akan cuba membuat/membaca kesemua soalan dan jawapan dan berharap agar ada yang “kena” dalam spm sebenar sej k2 rabu depan! DOAKAN saya boleh dapat A1 sejarah, cikdin. insyallah.

  29. syaril: insyaalah

  30. terima kasih….saya dah habis spm….trima kasih atas sgla bhan yg cikdin sdiakan trutama tuk sejarah……cikdin ada tak cadangan jawapan sejarah spm 2008 kertas 1

  31. syaril: selamat berjaya…. moga anda mendapat keputusan yang cmerlang…..jawapan sejarah spm 2008?… insyaallah saya akan ikhtiarkan…

  32. assalamualikum cikgu.
    sy bks anak murid cgu di kg pek dulu.tahniah buat blog sejarah ni.skrg sy pun dh jd cgu sejarah dkt bangi n sy hrp blog cgu ni akn byk mebantu sy.kirim salam pd cgu rugayah.jasa cgu2 stiasa dikenang.rifaiza spm 97

    • terima ksaih….. saya la ni dok di smk bukit jawa, pasir puteh….. cikgu rogayah dah tukar ke smk pangkal meleret. gunalah blog saya utk faedah anak bangsa kita. mace mana jd cikgu sejarah…. ada juga yg ikut jejak langkah saya….tq

  33. salam. diharap cikgu dapat menambah lebih banyak koleksi soalan. saya betul2 memerlukannye. terima kasih

  34. Tahniah. Blog cikgu begitu bermanfaat.Minta cikgu link ke Blog saya supaya pelajar mendapat manfaat. Blog saya gunakan games untuk belajar sejarah.

    • tq.. ckgu nordin… cantik blog cikgu nanti saya akan link dalam blog saya.. saya pun nak belajar lah macam mana nak buat games tu…..guna aplikasi apa ye…

  35. aslamuikum cikgu,tahun ini saya akan menghadapi spm,tapi sejarah saya sering gagal,boleh cikgu bagi nasihat dekat saya????????

  36. asskum.cikgu mintak jasa baik cikgu tolong emailkan soalan percubaan sbp pada saya untuk rujukan panitia, tq

  37. terima kasih kerana memudahkan saya generasi lama ni untuk guna ICT dalam P@ P.

  38. Assalamualaikum,
    patut le semalam saya hantar cikgu din tak reply… dah ubah alamat.. saya pi htr rumah lama..
    cikgu din saya minta izin nak guna bhn sej cikgu untuk pelajar-pelajar saya .. tunggu kebenaran baru nak copy… tk.

  39. Cikgu, Saya memerlukan jawaban bagi soalan2 gerak gempur 2009 (set 1 – set 5) …. Boleh tak cikgu Tolong saya emailkan jawabannya secepat mungkin… Saya ingin membuat latihan sambil mendapatkan jawabannya.. terima kasih …slmt malam…

  40. assalamualaikum cikgu,,
    cikgu sye nk tnye skit,,sye calon spm 2009,,sblum neyh bile sye ade test exam,result sye baik,,tp bile time trial lepas,result sye trun mendadak,,mgkin sye tak buat latihan byk,,sye harap cikgu boleh send tajuk2 atau soalan2 sejarah ramalan untuk thn ni,sye tak nak sbjek teras mcmni sye bole gagal,,sye hrap cikgu boleh tolong,terima kasih

  41. minta email kan pada saya skema sejarah kertas 2 kat blog saya….alamat nanti saya sertakan…..sertakan bersama soalan ramalan

  42. assalamualaikum..laa, cikgu nordin ke ni?
    xperase..saye budok kelah 5 alfa..bukit jawa..tahniah cg, blog ni byk membantu..!!

  43. bodo btul sume org yg bukak web ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  44. tolong emelkan soalan bahasa melayu tahun 6…

  45. salam sejahtera ckgu din…..saya merupakan seorg pelajar yg sgt lemah dlam matapelajran matematik,sains, sejarah dan bahasa inggeris……..bagaimanakah saya hendak menguasai kesemua m/pljaran itu memendangkan peperiksaan spm akan menjelang tidak lama lagi…terima kasih…..

  46. cikgu saya tidak lulus dalam sejarah,m3 dan juga sains tolonglah cikgu apa akan saya nak buat

  47. salamualaikum cgu…bleh sy tnye ssuatu…sy sbnrnye sngt lemah lm bdang sejarah,,,klu bleh sy nk tau cm ne nk mnguasai pljran sejarah nih wlpun kte x bminat dngn mtpljran ini…?& sy mnta maaf klu sy tbe2 je tnye cgu mcm ni..salam pknalan dpd sy norfadzillah dr s’wak….

  48. as salam ckgu..ckgu sy lmah sgt dlm mata pljaran mat,sain,geo….ckgu sy nk bt mcm mane nk kuasai smue mata pelajaran tersebut…thaz ckgu maaf gangu ckgu…….

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

